Monday, June 25, 2007

Tổng quan về chụp ảnh!

1.Sơ bộ về lịch sử nhiếp ảnh:

Từ rất xa xưa(có tài liệu ghi trước công nguyên khoảng 3 thế kỷ) con người đã phát hiện ra nguyên lý thu hình: Một lỗ thủng bé ở tường nhà cho ánh sáng bên ngoài lọ vào trong phòng tối đã đem theo hình ảnh đối diện nó.

Nguyên lý này đã được Leonardo Da Vinci (Nhà bác học nổi tiếng nhiều lĩnh vực, mà hiện nay quyển sách viết về ông Mật mã Da Vinci đang bán chạy) nhắc đến năm 1519 khi nói về cách quan sát bầu trời những khi có nhật thực.

Cùng thế kỷ 16 nhà vật lý Morolico đã rút nhỏ không gian buồng tối trên thành hộp tối. Chiếc hộp tối này được làm bằng một cái hộp kín, một mặt ngắn tạo lỗ thủng nhỏ cho ánh sáng đi vào. Mặt đối diện là tâm kính mờ để quan sát.

Vào năm 1568 ông Danielo Barbaro đã sáng chế ra một hộp tối có một thấu kính và một lỗ có thể thay đổi đường kính để tăng độ nét của ảnh. Trước đó mọi người còn biết đến hộp Porta được các hoạ sĩ dùng để vẽ ảnh phóng tranh...

Cái hộp kiểu này vẫn còn chụp ảnh ngon Very Happy . Các bạn có thể nhìn thấy khi xem triển lãm ảnh “Hà Nội nhìn qua một cái hộp” ngày 12-1-2005 tại sảnh triển lãm của Trung tâm văn hóa Pháp L’ Espace (24, Tràng Tiền, Hà Nội). Do hai nhà nhiếp ảnh Francois Perri và Philippe Masson hướng dẫn các em trẻ mồ côi làm quen với kỹ thuật chụp ảnh bằng hộp tối sténopé.

Đó là một công cụ nhiếp ảnh đơn giản, làm từ vỏ đồ hộp, không có bất kỳ chi tiết cơ khí nào, không có thấu kính. Nó giúp các em quan sát, sáng tạo hình ảnh, học cách làm thời gian ngừng lại, giúp các em hiểu rõ hơn về thời gian và ánh sáng.

Một hiện tượng ngẫu nhiên như quả táo của Niwton đã đến với nhiếp ảnh đó là vào năm 1727,một nhà khoa học người Đức tên là Schulet khi phơi tờ giấy có tráng muối bạc AgNO3, chẳng may cái lá cây rơi xuống. Một lúc sau thì in rõ hình chiếc lá... Sau đó các nhà Khoa học đã khẳng định nguyễn lý nhiễm hình.

Và năm 1824 khi Nicéphore Niépce nhaf khoa học người Pháp - người đặc biết chú ý đến các chất nhiễm hình, cộng tác với Daguerre, dùng hộp tối Porta để chụp ảnh. Sự kiện này được coi như đánh dấu sự khai sinh của Nhiếp ảnh, năm đó bức ảnh đầu tiên của Nghệ thuât nhiếp ảnh với thời gian chụp mất 8 tiếng đồng hồ về "nóc phố" được ra đời.

Khoảng năm 1833 khi Nicéphore Niépce mất. Daguerre đã sáng tạo ra máy chụp lấy tên là Daguerreobtypes, đây được coi như là chiếc máy ảnh hoàn chỉnh đầu tiên.

2. Sơ bộ về hoạt động của máy ảnh:

Từ Nhiếp ảnh do một người Anh gọi đầu tiên, theo nghĩa gốc La tinh có nghĩa là : Vẽ bằng ánh sáng. Chính vì vậy mà mọi bộ phận của máy ảnh chỉ phục vụ cho ánh sáng mà thôi Very Happy .

Còn chụp ảnh được hiểu là sự tổng hợp của các biện pháp về hoá học, vật lý, quang học, thẩm mỹ, tâm lý.. kết hợp lại với nhau để thành một sản phẩm hoàn chỉnh.

Máy ảnh và mắt chúng ta đều có sự hoạt động tương đồng. Chủ đề cần chụp nhờ ánh sáng phản chiếu qua hệ thống dẫn sáng (ống kính, đối với mắt đó là thuỷ tinh thể), lượng ánh sáng vào nhiều hay ít được điều khiến bởi khẩu độ (như chấm đen con ngươi trên mắt người). Qua màn chập (cửa chớp) để điều khiển tốc độ vào của ánh sáng nhanh hay chậm (đối với mắt đó là bờ mi nó chỉ khác máy ảnh là nó lại nằm ngoài). Cuối cùng hiện lên phim (lấy nét sai thì hình ảnh sẽ hiện đằng trước hoặc sau phim, đôí với mắt đó chính là võng mạc). Mắt chung ta tự điều tiết được con máy ảnh thì không... Ba yếu tố độ nhậy (Iso), khẩu độ (f) , tốc độ (s) là ba yếu tố quan trọng bậc nhất để quyết định tính chất kỹ thuật của ảnh. Các yếu tố khác như đo sáng, cân bằng trắng... cần nắm vững để phục vụ, phối hợp tốt cho 3 yếu tố đầu tiên...

- Cảnh vật nhìn được là do chúng phản chiếu ánh sáng.
- Ống kính để truyền ánh sáng.
- Khẩu độ điều khiển khiển về lượng của ánh sáng.
- Màn chập để điều khiển thời gian vào của ánh sáng.
- Phim (cảm biến) là nơi tiếp nhận ánh sáng.

Trước khi xác định các chỉ số máy ảnh những động tác sau đây cũng rất cần lưu ý:

2.1. Cầm máy:

Đối với cách cầm dọc hay ngang thì động tác truyền thống vẫn là một tay đỡ ống kính một tay cầm máy. Chỉ lưu ý đừng che các "Mắt thần" của máy.
Bác nào cho em cái ảnh minh hoạ nhé vì không tự chụp mình được Very Happy Nhưng cũng rất cần chắc chắn vì nó không chỉ là tài sản lớn mà là đồ nghề yêu quý.

- Đeo dây vào cổ hoặc tay nếu có thể.
- Tránh để va chạm hay bụi đầu ống kính

2.2. Lấy nét:

Riêng lấy nét phải đọc kỹ hướng dẫn của từng máy. Chỉ lưu ý là có loại ống kính zoom lệch nét. Nghĩa là nếu ta đã lấy nét ở 35mm khi zoom lê 70mm nó bị lêch nét phải lấy lại chứ không khoá lấy nét được.

Đối với trường hợp thao tác bằng tay (M). Chỉ áp dụng cho Ống kính không có Af (lấy nét tự động) hoặc có cả Af và M. Chụp theo cách này phụ thuộc vào dự đoán của bạn về khoảng cách đến đối tượng chụp. Tuy nhiên cần lưu ý:

- Khi đã lấy nét đối tượng chụp cần kiểm tra lại bằng cách lấy nét quá (thấy đối tượng chụp hơi mờ) rồi lại vặn trở lại.

- Ống kính có cả Af thì khi sử dụng chế độ này xong hãy chuyển ngay về chế độ Af và phải kiểm tra lại trước khi chụp tiếp, không có thể cả bộ ảnh của bạn sẽ tan theo mây khói.

Vậy phải kiểm tra mọi thông số của máy trước khi chụp

Các máy đều cho phép ta lấy nét và khoá bằng cách bấm nhẹ vào nút chụp. Nên đừng bấm một cách vội vàng nhất là đối với chân dung và Macro..

3.Khẩu độ và xác định khẩu độ:

3.1. Khẩu độ (Aperture):

Cái van điều tiết lượng sáng vào máy ảnh này dược gọi là cửa điều sáng, độ mở ống kính và giá trị đo nó được gọi là khẩu độ. Ánh sáng cũng như thời gian nó hình như "vô hình" với con người. Nên đôi khi chúng ta quên nó, không hình dung rõ về nó. Vì vậy để minh hoạ tôi cứ ví như cái vòi nước.

Cửa thoát nước cấu tạo như cửa điều sáng (f nhỏ (1;1.4;2.Cool là cửa mở to và ngược lại). Chúng ta mở to của thoát nước, nước sẽ vào nhiều (tương đương f nhỏ (1.4;2.Cool thì ánh sáng vào nhiều) nhưng lại nước chảy ngay trước vòi (tương đương với Dof ngắn). Còn để lỗ nhỏ nước vào ít (f lớn (16;22) ánh sáng vào ít) nhưng sẽ bắn ra xa hơn (tương đương Dof dài), đây chính là cách để hình dung trực quan nhất về Vùng ảnh rõ (dof)

Khẩu độ ống kính tức là độ mở tương đối của cửa điều sáng.Theo quy ước của hội nghị Nhiếp ảnh quốc tế năm 1909 thì khẩu độ cho máy ảnh từ mở hết cỡ đến đóng hết cỡ như sau:

f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32.



Cơ cấu chỉnh khẩu độ chính là một loại cửa điều tiết ánh sáng đặt trong ống kính, cấu tạo bởi các lá thép mỏng chồng so le với nhau, ở giữa mở ra một lỗ tròn đồng tâm với các thấu kính.

Các cánh thép này có thể trượt trên nhau khi ta điều chỉnh để tạo ra độ mở lớn hay nhỏ cho ánh sáng đi qua. Hoạt động bóp nhỏ/mở rộng khẩu độ khẩu độ của ống kính giống như sự điều tiết của con ngươi mắt. Độ mở lớn hay nhỏ sẽ cho ánh sáng đi vào phim nhiều hay ít. Trị số khẩu độ được sắp xếp theo chuỗi lớn dần gọi là f-number.

Công thức tính:

f-number = độ dài tiêu cự ống kính (focal length) / đường kính lỗ xuyên sáng (đường kính lỗ xuyên sáng do các lá thép mở ra.).

Focal length = khoảng cách từ tâm ống kính tới mặt phim của nó

1-----1.4-----2.0-----2.8-----4.0-----5.6-----8.0-----11-----16-----22
---1.2-----1.8----2.5----3.5------4.5-----6.7-----9.1----13-----19

Trên cùng một dãy ngang, các trị số liền kề chênh lệch nhau một khẩu (f-stop). Ví dụ từ 1.4 sang 2.0 hay 2.5 sang 3.5 (hàng dưới).

Xoay sang trái là mở mọt khẩu, xoay sang phải là đóng một khẩu. Ví dụ Xoay vòng chỉnh từ 2.8 sang 4.0 là đóng một khẩu, về giá trị 2.0 là mở một khẩu.

Theo chiều từ trái qua phải, trên một hàng ngang, lượng ánh sáng đi qua mỗi khẩu độ sẽ giảm còn một nửa.

Hàng số bên dưới hiển thị các giá trị lệch nửa khẩu so với hàng trên. Ví dụ: từ 2.5 sang 2,8 là đóng hẹp lại nửa khẩu, nhưng khi chuyển từ 2,5 sang 3,5 tức là đóng một khẩu.

Lưu ý:

- Tuy chức năng chính của cơ cấu chỉnh khẩu độ là điều chỉnh lượng ánh sáng đi vào phim, nó còn có tác dụng chi phối độ nét sâu (depth of field) trên hình ảnh cuối cùng ghi vào phim . Độ mở càng nhỏ thì ảnh càng nét sâu, độ mở càng lớn thì vùng ảnh rõ càng cạn (như hình dung về vòi nước đã nêu trên).

- Những máy ảnh kỹ thuật số ngày nay cửa điều sáng luôn ở trong trạng thái mở lớn nhất để hỗ trợ ánh sáng cho việc canh nét. Chỉ khi có trập nhấn xuống thì cơ phận chỉnh khẩu độ mới đóng các lá thép lại theo thông số xác định trước.

Điều này lại dẫn đến một nhược điểm là khung cảnh hiện ra trong kính ngắm luôn ở tình trạng nét nông nhất và không phản ánh đúng chiều sâu ảnh trường thực tế sẽ được ghi hình.

Nhược điểm này được khắc phục bằng nút bấm xem trước vùng ảnh rõ(depth of field preview button). Khi nút này được nhấn, máy sẽ điều chỉnh các lá thép đóng lại theo khẩu độ định trước để người chụp thấy chiều sâu ảnh thực tế sẽ được ghi vào phim. Chụp macro không nên bỏ qua nút này

4.2. Tác dụng của Khẩu độ:

Việc đóng hẹp hay mở rộng khẩu độ sẽ ảnh hưởng tới độ sáng của vật chụp, góc chụp và độ nét sâu (hay còn gọi là chiều sâu rõ nét của ảnh trường) theo các quy luật sau:

- Càng đóng nhỏ khẩu độ (trị số f càng lớn) càng làm giảm độ sáng của vật chụp.

- Càng mở rộng khẩu độ thì góc chụp càng nhỏ.

- Khẩu độ càng đóng hẹp thì vùng ảnh rõ càng dài.

Các Nhiếp ảnh gia thường điều chỉnh khẩu độ để phục vụ cho độ nét nông hay sâu của ảnh.

Các bạn có thể xem hai ảnh dưới đây, thông qua độ rõ nét của hàng ghế để thấy sự ảnh hưởng của khẩu độ tới độ nét nông hay sâu.


Ảnh 1: Với khẩu độ F/2.8 - Ảnh 2: Với khẩu độ F/22

3.3. Những gợi ý tham khảo về khẩu độ:

- Đối với chụp phong cảnh (landscape) người chụp luôn mong muốn sẽ lấy được sắc nét toàn bộ khung cảnh từ điểm gần nhất cho tới điểm xa nhất vì vậy mà độ mở ống kính thường được để ở độ mở nhỏ nhất.

- Khi chụp chân dung, người chụp thường mong muốn có được bức ảnh trong đó mặt người được chụp sẽ sắc nét nhất trong khi hậu cảnh sẽ mờ hơn nhằm làm nổi bật chủ đề chụp lúc này độ mở ống kính càng lớn càng tốt.

- Ống kính có độ mở càng lớn thì càng dễ chụp trong ánh sáng yếu cũng như các chủ đề chụp chuyển động nhanh.

-Đối với chụp ảnh bắn pháo hoa, bạn sẽ có được những tấm ảnh đẹp khi đứng xa nơi bắn pháo hoa. Đứng xa nơi bắn, bạn cũng sẽ không bị những người khác che khuất máy ảnh. Nên mang theo chân máy vì sẽ phải mất vài giây pháo hoa mới phóng lên bầu trời được. Hãy chụp nhiều kiểu ở nhiều góc độ để kết hợp trên máy tính.

Để có những tấm hình đẹp, nên đặt độ sáng làm sao khi chụp lên bầu trời sẽ có màu đen thẫm hoặc xanh đen thẫm. Cụ thể, bạn hãy để độ mở ống kính là f/11 đến f/22. Máy cơ với tốc độ B.

-Chụp ánh trăng thì thời điểm thích hợp nhất là trăng tròn và không bị mây che phủ. Thông thường nên để độ mở ống kính f/5.6 trong 15-30 giây. Bạn cũng nên chụp thử vài kiểu trước. Để máy ảnh ở chế độ “B” (Đối với máy cơ) để bạn có thể mở ống kính và chờ trong một thời gian. Thời gian chụp ánh trăng tốt nhất là một vài giờ sau khi trăng mọc, nên tránh chụp quá nhiều khoảng trời.

-Chụp toàn cảnh thành phố về đêm thì hãy tập trung vào các đường phố với xe cộ nối đuôi nhau để tạo thành những vệt sáng kéo dài. Hãy để ISO ở 100 (nếu có thể)và độ mở ống kính f/11, có thể thay đổi một chút tùy thuộc vào tốc độ giao thông trên đường. Đặc biệt, nếu có thể chụp được cả các tòa nhà xung quanh thì bức ảnh của bạn sẽ còn đẹp hơn nữa nhờ sự cộng hưởng của các ánh sáng hắt xuống từ các tòa nhà này lên đường phố. Bạn có thể bổ sung màu sắc vào các bức ảnh của mình nhờ vào đèn chiếu màu.

- Cảnh phố xá sáng đèn về đêm, nếu mặt đường mưa càng hay cho việc phản chiếu ánh sáng có thể chọn f2.8 với ISO 400 hoặc f 4 với ISO 1000.

- F4 cùng được sử dụng nhiều trong chụp lửa trại, với dân báo chí là chụp cháy nhà về đêm, nhà hát các khu vui chơi ban đêm các bảng hiệu quảng cáo với ISO trung bình là 400.

- Nếu chụp bóng đá về đêm nên dùng F2.8

- Chụp sân khấu, biểu diễn xiếc, múa rối nước, bơi nghệ thuật, hay trong nhà thi đấu thể thao f2.8 và f4.0 được dùng thchs hợp nhất ISO từ 200 đến 800 tuỳ theo ánh sáng và tốc độ tác giả muốn thể hiện.

- Ánh nến sinh nhật thì f2 hay 2.8 là điều nên nghĩ đầu tiên.

Hầu hết các kiến thức trên đây là để áp dụng cho dòng máy cơ kỹ thuật số DSLR (Canon EOS, Nikon D..) còn các bạn nếu sử dụng máy kỹ thuật số bình thường thì không cần quan tâm nhiều, chủ yếu ngắm và chụp cho chuẩn thôi .

(Nguồn Photo.com.vn)

Sunday, June 24, 2007

Digital SLR Cameras, Lenses and Film

(From: photo.net)


Do you need good lenses with digital SLR cameras?

I often see comments that run along the lines of "Since digital cameras don't have the resolution of film, you don't get any benefit from premium lenses since the digital sensor limits image quality". I also see statements to the effect that digital sensors need the very best lenses to give good results. True? Well from a theoretical viewpoint I can make a convincing argument based on convolution of MTF curves that better lenses should give better images even on small sensor, limited pixel count digital SLR camera. But what do real tests show?

Well, I took some digital shots using a Canon EOS 10D 6MP DSLR and both a Canon EF 75-300/4-5.6 IS lens (IS off) and a Canon EF 300/4L lens. Both lenses were used at f5.6 and ISO 100 sensitivity was used on the camera. Shutter speed was around 1/750s and the camera (or lens) was mounted on a sturdy tripod. Note that these images are 400% blowups from the original digital file. We are looking in close detail at the very limit of resolution so everything looks somewhat blurred.

300_center_compare2.jpg (31272 bytes)

Here, in the center of the image, you can see that the better lens not only resulted in higher contrast, but also greater perceived sharpness. Resolution is limited by the sensor, not the lens, but the better lens does give a better image. The difference is less than you'd see on film under optimum conditions. Still, you can score one for the better lens.

300_corner_compare3.jpg (67972 bytes)

At the corner of the image the difference is more obvious. Again contrast with the better lens is higher, but in this case the cheaper lens is clearly showing much more chromatic aberration (green/purple fringes on the tangential lines). Score another one for the better lens.

So it's certainly true that better lenses give better results even on a 6.3 MP 10D. Does that mean you should only use "L" lenses - of course not. There are many excellent non-L lenses. For example the 50/1.8, the 24/2.8 and the 28-105/3.5-4.5 are all good lenses. In fact the 75-300 is a very good lens at the shorter end, but as you can see above does suffer somewhat when zoomed to 300mm and used wide open. It's still not bad, just not as good as the 300/4L. What is equally true is that you can't just say "Well, the 10D doesn't have the resolution of film so it really doesn't matter what lens I use". Just like with film, choice of lens is still a factor in image quality, though probably not quite as big a factor.

iso_comp.jpg (16770 bytes)

Just as an aside, one very interesting aspect of using a digital sensor is that, to a large extent, the image resolution is independent of the ISO setting. Above are resolution patches shot at ISO 100 and ISO 800. While the ISO 100 patch might not be quite as good as an equivalent film test and high resolution scan, the ISO 800 patch looks just as good! There's a bit more noise, but not enough to have any effect on resolution. You can't say that about film!

What about film. Won't I get better results shooting film and scanning?

In theory, yes. It's not difficult to show that film with 80 lp/mm resolution scanned at 4000dpi should give higher resolution than a 6.3MP digital image. 100 lp/mm film scanned on a drum scanner should be even better. But those are just numbers. Also, resolution is not sharpness. Sharpness is a subjective quality that depends on contrast, acutance (edge sharpness) and resolution, moreover the perception of sharpness is related to some spatial frequency filtering that the eye/brain system does. Our perception of sharpness depends more on how well certain spatial frequency bands are reproduced and these aren't always the highest spatial frequencies. Grain and noise probably come into the equation too. There's much more to sharpness than just high lp/mm numbers. The only real way to judge which of two images is sharper is to look at them under the conditions that they will actually be looked at!

Test Targets: Here's a comparison of a two digital and one scanned film shot of a cropped section of an image of a resolution test target (all corrected to the same size on screen). The rightmost image is a section of a shot of a test target taken with a 300/4L lens at f5.6 on Kodachome 25 film and scanned at 4000dpi with a Canoscan FS4000US scanner. The leftmost image is a shot taken with the EOS 10D 6.3MP camera with the same lens from the same distance. Since there's a 1.6x "digital multiplier", the field of view of the 35mm image was cropped. The leftmost image compares the native resolution of the 10D sensor with Kodachrome 25 scanned at 4000dpi. As you can see, there's really not a lot of difference. Note that the 6.3 MP sensor on the 10D is about 15 x 22mm. If we had a full frame 24 x 36 mm sensor with the same pixel density it would be a 16 MP sensor, so you can think of the 10D as having a cropped 16 MP full frame sensor! That's better than any current DSLR, better than the 11 MP Canon 1Ds and even better the 14MP Kodak 14n. Yes, it's true, the 10D has a higher pixel density than either the 1Ds or the 14n - but of course the sensor is 1.6x smaller so the total pixel count is less. Given this and all the hype (some deserved, some not deserved) about the 1Ds and 14n being better than 35mm film it shouldn't be surprising that the left and rightmost images are quite similar.

However comparing the native resolution of the sensor to scanned film isn't really a fair comparison in real world applications. To get the same digital shot with the same magnification and field of view as the film shot we need to use a lens 1.6x shorter in focal length, i.e. 187.5mm, so the center image was shot with a 70-200/4L zoom set to 187.5mm and f5.6. Now the field of view of the digital camera is exactly the same as the field of view of the film camera. As you can see, under these conditions the resolution from the 10D is clearly lower than the scanned film

compare2.jpg (41339 bytes)

A second way to look at these images is to say the left and rightmost images represent what you might see if the made equal prints from the 10D and from a 15 x 22 mm cropped section of the 35mm negative (the 10D sensor is 15 x 22 mm). In this case resolution is very similar. The center and rightmost images represent what you might see if you made the same sized print from the 10D and from the full frame 35mm slide. The 10D image needs 1.6x more magnification to get to the same print size and thus resolution suffers

But we don't spend our time taking pictures of test targets and looking at the scans under high magnification - well, most of us don't anyway. We shoot real objects and look at prints. In the real world, differences you can easily see in scientific tests may not be so obvious. Nor may these differences be as significant as they appear to be from scientific tests. Most real objects don't have detail in the form of high contrast black and white bars with sub-mm spacing.

Real Images: It we want to look at real images we have the problem of what to compare with what, but for this test I chose to shoot 35mm film with a 500/4.5L lens on Sensia 100 and scan at 4000dpi with a Canoscan FS4000US scanner, since that's a pretty typical example of what I use. The comparison digital shot was made with an EOS 10D set to ISO 100 and a 300/4L lens at f5.6. I know from previous testing that the 300/4L and 500/4.5L give very similar - and very high - image quality. Both are capable of putting over 80 lp/mm on film in the center of the frame. With the "digital multiplier" of 1.6x the "effective focal length", or more correctly angular coverage, of the 300/4L on the 10D sensor was equivalent to that of a 480mm lens on 35mm film, so I didn't need to change my shooting position much to get the same image as with the 500mm lens. The full frame shot is shown below (it's the digital shot) and the red box shows the area enlarged,

fullframe1.jpg (101731 bytes)


Below is the first enlarged image. It's a 100% crop from the scanned film. On my 17" monitor with a screen resolution of 1280x1024 this would represent a "real life size" section from a 40" x 60" print. It's approximately a 3.25mm square section on the slide. Your monitor and screen resolution will give a different scaling factor of course (unless it's a 17" using 1280x1024).


film1.jpg (99131 bytes)


Now here (below) is the same section reproduced to the same scale from the 10D image it had to be upsized by about 200% to match the scale of the 4000 dpi scan since it started out around 2000 x 3000 pixels whereas the 4000 dpi scan started out around 4000 x 6000 pixels. Actual lp/mm resolution is lower, as evidenced by the less smooth diagonal lines, but viewed from a distance it's hard to tell (remember, on my monitor this is equivalent to a 40" x 60" print!). Also, the shadow detail is better AND the highlight detail is better, even the color balance is better. Now maybe I could do a more optimized scan (maybe not). Maybe I could have shot on Velvia rather than Sensia 100 - but I wouldn't normally do that. Maybe my exposure could have been tweaked a little, but this is what I got in real life and represents what I'd be likely to get under typical shooting condiions in the real world. This scan probably took 5-10 minutes including loading the slide, running the preview, running the final scan and tweaking it slightly to try to color correct. The digital image is straight out of the camera, saved as a JPEG (not even as a RAW file) with the default camera parameters and aperture priority autoexposure with multizone metering and aufofocus. I pushed the shutter and this was what was recorded.

digital1a.jpg (66957 bytes)

Again remember that though this image shows "jaggies" on some of the diagonal lines, this image represents a section of a print much larger than anyone would attempt to make from a 6MP DSLR file. Below is a representation of a 20" x 30" print and a 10" x 15" print (as displayed on my 17" 1280x1024 monitor). These are just approximate sizes of course, but I don't want people to get a false impression of image quality (or lack of it) by looking at greatly enlarged images without realizing just how enlarged they are.

digital2a.jpg (22276 bytes)

20" x 30"

digital3a.jpg (8201 bytes)

10" x 15"

Conclusions

Based on MY particular film and digital workflow:

  • Even on a 6MP Digital SLR like the EOS 10D, better lenses give better results
  • Digital scans of high resolution film (Kodachrome 25) at 4000dpi on a FS4000US scanner yields higher resolution images than those shot directly with an EOS 10D. Not surprising, but confirmed by experiment.
  • While 10D resolution is somewhat lower than ISO 100 film, it's very little affected by ISO setting so it's quite possible that high ISO digital resolution may be better than scanned high ISO film.
  • From a practical viewpoint, 10D images printed on an inkjet from digital files are probably equal film up to maybe 11x14. They are certainly good enough to be very hard to distinguish from film.
  • As an aside, if you want the ultimate in sharpness do it the right way. Get a large format camera and shoot film!

Of course it's possible that if I shot everything on Velvia and had professional drum scans made of my slides, film would look better than it does when I shoot Sensia 100 and scan on an FS4000US. In fact I'm sure it would. If I regularly made 20x30 prints, maybe drum scanned Velvia would be significantly better than 10D digital images. Again, I'm pretty sure they would. However the point is that I don't get professional drum scans done, and for most of my work I don't use Velvia and I don't think I've ever had a 20x30 print made from a 35mm slide, so such comparisons, while valid in the abstract, aren't really valid for me and my workflow. I'm just not going to use nothing but Velvia at EI 40, I can't afford to get everything drum scanned and I'm not in the business of making 20x30 prints. So while film may be better in the abstract case, for me it's not.

For me I think digital has now replaced film. Not 100% but certainly 90%. I'll still shoot some film, but the first camera I'll reach for is digital and I'll only use film when I think it can do something digital can't or if I really need the higher resolution that scanned fine grain high resolution film can give. Most of the time I think the digital images will be good enough and for most of my applications they won't look much different than optimized film scans.

Note I'm not saying "digital is better than film" or even "digital is as good as film". I'm just saying that for me, most of the time digital (from an EOS 10D) will likely meet my needs for image quality.

(C) Copyright 2003 Robert M. Atkins All Rights Reserved

Cann EOS 1D MkIII Preview

(From: photo.net)


Canon EOS 1D Mk III

The Canon EOS 1D Mk III is perhaps the most technologically advanced Digital SLR available today. This isn't based on just one feature - such as the ability to capture at 10 frames/second - but rather on a whole host of features which are improvements on the Canon EOS-1D Mark II N (review)

The EOS 1D MKIII is aimed at the professional photographer who needs to record fast action in all types of conditions. The shutter is rated for 300,000 cycles (more than any other EOS SLR), the camera is weathersealed (as are many EOS "L" Series lenses and the new 580EX II speedlite), the buffer can store over 100 large jpg files and with the ability to capture at ISO 6400, the EOS 1D Mk III can continue taking pictures when lesser cameras have given up and gone home!

Those who value the number of pixels above all else might be surprised to learn that the sensor in the EOS 1D MkIII is "only" 10MP, no more than a Digital Rebel XTi. However the number of pixels isn't everything. The 1D MkIII pixels are larger and have lower noise levels. The sensor has a better microlens assembly and captures light more efficiently. Dual Digic processors extract the data via a 14-bit A/D converter, compared to a 12-bit A/D in other other EOS DSLRs. The sensor is 28.1mm x 18.7mm and has a 1.3x multiplier factor, midway between the size of the APS-C sensor found in Canon's Digital Rebel series and the full-frame sensor of the Canon EOS 5D, $2700 (review). Though the pixel size of the 1D MkIII is smaller than that of the 1D MKII N, the actual area of the photodiodes is the same due to optimized fabrication techniques, meaning there is no loss of sensitivity.

The reason that the 1D MkIII doesn't use a full frame sensor is probably because the 1.3x sensors (also known as APS-H format) are the largest sensors that can be imaged in one pass using cutting edge semiconductor manufacturing technology. This gives them a significant cost advantage over full frame sensors.

The EOS 1D MkIII is the first Canon DSLR that allows "live preview" of the image on the LCD screen (or a remote monitor). Live preview only works, however, with the mirror locked up, autofocus disabled, and metering set to evaluative mode. By enlarging a section of the preview on the LCD, accurate manual focus is possible.

The camera may be ordered from Amazon.com, $4500.

Major Features of the Canon EOS 1D Mk III

  • World's fastest AF DSLR with approximately 10 fps continuous operation in One-Shot AF or AI Servo AF
  • Maximum burst (JPEG Large, compression level 8) approximately 110 shots; RAW, approximately 30 shots (based on Canon's testing standards)
  • Dual DIGIC III Image Processors
  • ISO 100-3200 with ISO speed extension, L = 50, H = 6400
  • 14-bit A/D conversion for fine gradation
  • Live View in camera and remote, wired and wireless
  • New 45-point Area AF sensor with 19 high-precision, cross-type points (f/2.8 compatible), 26 standard-precision Assist AF points
  • AF micro-adjustment (fine adjustment of AF point of focus)
  • New 10.1-megapixel CMOS sensor, APS-H size
  • Improved microlens array and pixel fill factor plus optimized photodiode structure to increase light-reception efficiency
  • Professional EOS Integrated Cleaning System with Self-Cleaning Sensor Unit, Dust Delete Data acquisition
  • RAW, sRAW (new Small RAW), RAW+JPEG, sRAW+JPEG, JPEG+JPEG simultaneous recording
  • Increased shutter durability of approximately 300,000 cycles
  • Large and bright 3.0-inch LCD monitor with 230,000 pixels and wide viewing angle
  • Selectable noise reduction for high ISO images, 50% less shadow noise for all images
  • Selectable Highlight Tone Priority
  • High-speed shutter with 1/8000 sec. maximum speed and high-speed X-sync at 1/300 sec. with EX Speedlites
  • Compatible with SDHC (SD High-Capacity) memory cards as well as high capacity CF cards
  • High-magnification, wide-coverage viewfinder and improved focusing screen with 100% finder coverage
  • 63-zone metering sensor for more stable exposure control with ambient light and flash
  • High-capacity, lightweight and compact lithium-ion battery with estimated battery life display
  • ISO speed and metering pattern always displayed in viewfinder and on top LCD data panel
  • Maintains water resistance with new 580EX II Speedlite

The Canon Japan Web site has a number of full sized sample images from the EOS 1d MkIII available for download.

Canon's Press Release

The EOS-1D Mark III features an all-new Canon 10.1 megapixel APS-H size CMOS sensor with an expanded sensitivity range of ISO 50–6400. 14-bit A/D conversion means fine gradation and a significant drop in digital and shadow noise.

To combat against stray dust that enters the camera and adheres to the image sensor during a lens change, the 1D Mark III features Canon-designed Self-Cleaning Sensor Unit. The IR-cut filter cleans itself automatically with ultrasonic vibrations, removing dust from the sensor assembly

Dust that has been missed by the Integrated Self-Cleaning Sensor Unit can also be erased with software included in Digital Photo Professional (DPP) Version 3.0. The 1D Mark III's imaging sensor is able to single out the dust particles on its surface, then plots out their location coordinates within the image. This data is transmitted along with the image, whether JPEG or RAW, and can be either manually or automatically erased in Canon's DPP version 3.0. This added software option ensures the cleanest possible image, perfect for printing or archiving.

With a maximum continuous shooting speed of approximately 10 frames-per-second, for up to 110 shots, the EOS-1D Mark III is the world's fastest digital SLR. Bursts are first recorded to the camera's internal memory to ensure maximum speed and then transferred to memory cards for storage. The number of shots remaining during a burst is displayed on the right side of the viewfinder.

The EOS-1D Mark III raises the bar for AF performance. It uses an extraordinary 45-point high-density area AF system that provides not only the industry's largest continuous AF coverage area, but also the greatest range of control over focusing point selection. The focusing point can be selected automatically by the camera (based on high-speed microcomputer analysis of image content), or users can manually select any of 19 high precision, cross-type AF points which can be complemented by 26 additional Assist Points for pin sharp accuracy, instantaneously.

A processing unit devoted solely to focusing the 1D Mark III uses advanced algorithms that ensure the fastest, most accurate AF performance under the widest variety of conditions, with processing up to 3 times faster and a full stop darker than on the EOS-1D Mark II N. The One-Shot AF mode is ideal for more static subjects. The camera rapidly selects the optimum focusing point and the subject is instantly brought into focus even if it is off-center. The AI Servo AF mode is excellent for moving subjects. Aided by a highly "intelligent" predictive focusing algorithm, it precisely tracks subject movement, even at speeds of up to 10 fps. Even with erratic or rapid subject movement, the photographer can shoot continuously, concentrating solely on image composition.

The largest LCD monitor ever in an SLR with interchangeable lenses (as of February, 2007), the 3.0-inch LCD monitor on the EOS-1D Mark III contains another: a Live View option, where the photographer can compose and shoot directly from the LCD monitor. Achieved via a menu setting (by raising the SLR camera's mirror) and perfect for a number of applications, Live View enables the photographer to zoom in and navigate the composition at 5x or 10x normal size, while enabling critical manual focus and allowing more attention to detail. Users can even choose a grid overlay, perfect for architectural photography.

In response to requests from professional users, the new EOS-1D Mark III is more rugged, yet lighter than its predecessor. Able to withstand shooting in the roughest conditions, the 1D Mark III is clad in a magnesium alloy shell, chassis and top panel, providing impressive strength without excessive weight. All of the 1D Mark III controls and external cover seams are sealed from water and dust. Even the perimeter of the 1D Mark III's hot-shoe is ribbed for water resistance, enabling flash photography with Canon's new Speedlite 580EX II. Other new features include an improved shutter, durability tested to 300,000 exposures, powerful new metering, a new control interface that mirrors the design of other popular EOS Digital SLR cameras and a 100% coverage viewfinder with a larger pentaprism for higher magnification, plus a number of optional focusing screens. Canon is also introducing a new, lightweight lithium-ion battery system that provides feedback on the LCD monitor, including number of shots taken on a charge, percentage of battery power remaining and whether the battery should be reconditioned with the charger. With the new battery installed, the EOS-1D Mark III body is about 1/2 pound (approx. 225g) lighter than the EOS-1D Mark II N body.

Full Specifications

Type Digital AF/AE SLR
Recording Medium CF Card Type I and II, SD/SDHC Memory Card (1 slot each), and/or External media (USB v.2.0 hard drive, via optional Canon WFT-E2A transmitter)
Image Format 1.11 x 0.74 in./28.1 x 18.7mm (APS-H size sensor)
Compatible Lenses Canon EF, TS-E, and MP-E lenses (except EF-S lenses)
Lens Mount Canon EF mount
Lens Multiplier 1.3x
Image Sensor
Type High-sensitivity, high-resolution, single-plate, CMOS sensor
Pixels Approx. 10.10 megapixels
Total Pixels Approx. 10.70 megapixels
Aspect Ratio 3:2 (Horizontal:Vertical)
Color Filter System RGB primary color filters
Low-pass Filter Fixed position in front of the CMOS sensor
Recording System
Recording Format DCF 2.0 (Exif 2.21): JPEG, RAW and RAW+JPEG simultaneous recording possible. Multiple options for recording images on two memory cards, and onto compatible external USB hard drives (via optional Wireless File Transmitter WFT-E2A)
Image Format JPEG, RAW (Canon .CR2)
File Size (1) JPEG/Large: Approx. 10.1MB (3,888 x 2,592) (2) JPEG/Medium 1: Approx. 8.0MB (3,456 x 2,304) (3) JPEG/Medium 2: Approx. 5.3MB (2,816 x 1,880) (4) JPEG/Small: Approx. 2.5MB (1,936 x 1,288) (5) RAW: Approx. 10.1MB (3,888 x 2,592) (6) sRAW: Approx. 2.5MB (1,936 x 1,288)
Folders Can be manually created by user, and freely selected for subsequent images.
File Numbering (1) Continuous numbering (2) Auto reset (3) Manual reset (the image numbering is reset to 0001, a new folder is created automatically)
Color Space Selectable between sRGB and Adobe RGB
Interface USB 2.0 Hi-Speed, mini-B port. NTSC/PAL for video output
White Balance
Settings Auto, Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten Light, White Fluorescent Light, Flash, five Custom WB settings (1–5), user-set Color Temperature (2,500~10,000K), five Personal White Balance PC-1 to PC-5 (Total 10 WB types)
Auto White Balance Auto white balance, taken from imaging sensor
Color Temperature Compensation White balance bracketing: Three consecutive images, Up to +/- 3 levels in 1-stop increments White balance correction: blue/amber bias and/or magenta/green bias +/- 9 levels; manually set by user

When blue/amber bias and magenta/green bias set with White balance correction, white balance bracketing cannot be set together during white balance correction

Viewfinder
Type Eye-level SLR with fixed pentaprism
Coverage Approx. 100% horizontally and vertically
Magnification 0.76x (-1 dpt with 50mm lens at infinity)
Eyepoint Approx. 20mm
Dioptric Adjustment Correction -3.0 to +1.0 diopter
Mirror Quick-return half mirror (Transmission: reflection ratio of 37:63)
Viewfinder Information AF (AF points, focus confirmation light), Exposure (metering mode, spot metering area, shutter speed, aperture, manual exposure, AE lock, ISO speed, exposure level, exposure compensation, exposure warning), Flash (flash ready, high-speed sync, FE lock, flash exposure level), Image (JPEG recording, RAW recording, shots remaining, white balance correction, memory card information), Battery check
Depth-of-Field Preview Enabled with depth-of-field preview button; possible in Live View mode
Eyepiece Shutter Built-in
Autofocus
Type TTL-AREA-SIR AF-dedicated CMOS sensor
AF Points 19 cross-type AF points (plus 26 Assist AF points)
AF Working Range EV -1 ~18 (ISO 100 at 73°F/23°C)
Focusing Modes Autofocus (One-Shot AF, Predictive AI Servo AF), Manual Focus (MF)
AF Point Selection Automatic selection; Manual AF point selection: 19 AF points, Inner 9 AF points (C.Fn III-9-1), Outer 9 AF points (C.Fn III-9-2)
Selected AF Point Display Superimposed in viewfinder and on LCD panel
AF-assist Beam None. Emitted by EX-series Speedlite or optional ST-E2 Speedlite Transmitter
Exposure Control
Metering Modes 63-zone TTL full aperture metering (1) Evaluative metering (linked to all AF points) (2) Partial metering (approx. 13.5% of screen, at center) (3) Spot metering (approx. 3.8% of screen)
  • Center spot metering
  • AF point-linked spot metering
  • Multi-spot metering (max. 8 spot metering entries)

(4) Centerweighted average metering

Metering Range EV 0-20 (ISO 100 at 73°F/23°C with EF 50mm f/1.4 USM lens, ISO 100)
Exposure Control Systems Program AE (shiftable), Shutter speed-priority AE, Aperture-priority AE, E-TTL II program AE (Evaluative flash metering, Averaged flash metering), Manual
ISO Speed Range Equivalent to ISO 100-3200 (in 1/3-stop or whole stop increments), ISO speed can be expanded to ISO 50 and 6400 (via C.Fn I-3)*

*Standard Output Sensitivity. Recommended Exposure Index.

Exposure Compensation Exposure Compensation (user-set): +/-3 stops in 1/3- or 1/2-stop increments. Auto Bracketing (AEB): 3 shots, up to +/- 3 stops, in 1/3 or 1/2 stop increments, in all exposure modes. Can be changed via C.Fn I-6 to 2, 5, or 7 shots. Bracketing order can be changed via C.Fn I-5.
AE Lock Auto: Applied in One-Shot AF mode with evaluative metering when focus is achieved Manual (user-set): By AE lock button in all metering modes
Shutter
Type Vertical-travel, mechanical, focal-plane shutter with all speeds electronically controlled
Shutter Speeds 1/8000 to 30 sec. (1/3-stop increments), X-sync at 1/300 sec. (with EOS Speedlites; 1/250 maximum with other shoe-mount flashes, and up to 1/60 with studio strobes)
Shutter Release Soft-touch electromagnetic release
Self-timer 10 sec. delay, 2 sec. delay
Remote Control Canon N3 type terminal
External Speedlite
EOS External Flash or Dedicated Speedlites E-TTL II autoflash with all EX Series Speedlites
PC Terminal Provided; accepts third-party flash units with sync line voltages up to 250V maximum
Drive System
Drive Modes Single, silent, high-speed continuous (approx. 10 fps), low-speed continuous (approx. 3 fps), 10- or 2-sec. self-timer
Continuous Shooting Speed Approx. 10 fps (at a shutter speed of 1/500 sec. or faster in all recording modes); fastest speed can be lowered if desired via C.Fn III-15
Max. Burst During Continuous Shooting JPEG: approx. 110 frames (Large/Fine, at standard level 8 compression setting) RAW: approx. 30 frames RAW+JPEG: approx. 22 frames (Large/Fine)
LCD Monitor
Type TFT color, liquid-crystal monitor
Screen Monitor size 3.0 in.
Pixels Approx. 230,000 pixels
Coverage Approx. 100%
Brightness Control 7 levels provided
Playback
Image Display Format Single image, 4-image index, 9-image index, Jump, Magnified zoom (approx. 1.5x to 10x), Histogram, Auto rotate, Rotate Live view: view image before shooting on LCD monitor; live histogram and live simulation of exposure level possible with C.Fn IV-16-1
Highlight Alert In the single image display and (INFO) display, over-exposed highlight areas will blink
Image Protection and Erase
Protection Single image, all images in a folder, or all images in the memory card can be protected or cancel the image protection
Erase Single image, all images in a folder, all images in the memory card or check-marked images can be erased or unprotected.
Direct Printing from the Camera Possible with compatible PictBridge-enabled printers
Compatible Printers CP and SELPHY Compact Photo Printers, PIXMA Photo Printers and PictBridge compatible printers (via USB Interface Cable IFC-200U, included with camera kit)
Settings Print quantity, style (image, paper size, paper type, printing effects, layout, date, file number), trimming
New Features
Dust Delete Feature Via built-in microphone at rear of camera body; activated by pressing recording button on camera. Sound file attached to image file on memory card.
Picture Style WAV
Recording Time Max. 30 sec. per recording
Menus
Menu Categories (1) Shooting (2) Playback (3) Setup, (4) Custom function/My Menu
LCD Monitor Language 18 (English, German, French, Dutch, Danish, Portuguese, Finnish, Italian, Norwegian, Swedish, Spanish, Greek, Russian, Polish, Simplified/Traditional Chinese, Korean, Japanese)
Power Source
Battery One dedicated lithium-ion battery LP-E4 AC power can be supplied via the AC Adapter Kit ACK-E4
Number of Shots At 68°F/20°C: Approx. 2000 At 32°F/0°C: Approx. 1700 The above figures apply when a fully-charged Battery Pack LP-E4 is used
Battery Check Automatic
Power Saving Provided. Power turns off after 1, 2, 4, 8, 15, 30 min.
Back-up Battery One CR2025 lithium battery
Dimensions and Weight
Dimensions (W x H x D) 6.1 x 6.2 x 3.1 in./156 x 156.6 x 79.9mm
Weight 40.7 oz./1,155g
Operating Environment
Operating Temperature Range 32-113°F/0-45°C
Operating Humidity Range 85% or less